Art 13 EU Copyright Reform: to Big Brother or not to Big Brother

Interview in NRC Handelsblad over art. 13 van de EU Copyright Reform

Ons kantoor MusicaJuridica adviseerde het Europees Parlement over het nieuwe Copyrightpakket en de Digital Single Market. Het Commissievoorstel dreigt uit te monden in een onwerkbaar compromis, met onzekere implicaties voor de stakeholders.

Dat komt doordat de drie doelstellingen ervan in de huidige marktconstellatie niet goed verenigbaar zijn, te weten toegang tot legale content voor consumenten (1), een innovatievriendelijk klimaat voor startups (2) en handhaving van auteursrechten (3). Het Hof van Justitie EU zal het ons na invoering en implementatie allemaal mogen uitleggen.

To Big Brother or not to Big Brother…

Een vruchtbaar ondernemersklimaat creëren met voldoende ruimte voor technologische vernieuwing is ons inziens op de lange termijn óók gunstig voor auteursrechthebbenden. Zeker in combinatie met een evenwichtig (=eerlijk) vergoedingsmechanisme (zoals ACS) waardoor de value gap wordt gedicht.

Voor het onderscheppen van user uploaded content met een CRT-systeem geldt: mogelijk in strijd met elementaire grondrechten waaronder privacy en vrijheid van meningsuiting. En duur. To Big Brother or not to Big Brother…

Read More

Content platforms (UGC), Value Gap en Digital Single Market

Online platforms, user content en het Europees copyrightpakket

Bij de oprichting van een internet start-up zoals een content platform komen een hoop zaken kijken. Neem bijvoorbeeld een online platform waarbij gebruikers muziek of video kunnen uploaden via een smartphone app. Vaak rusten er auteursrechten op die content. Nederlandse en Europese wetgeving stellen bepaalde eisen aan de eigenaars of beheerders van user generated content platforms (UGC's) met winstoogmerk.

Geen harde eisen zoals verbodsrechten of concrete vergoedingsaanspraken

De Europese Commissie is bezig aan de modernisering van het auteursrecht. Value gap en safe harbour problematiek worden aangepakt middels een copyrightpakket. Harde eisen zoals verbodsrechten of concrete vergoedingsaanspraken ontbreken momenteel nog in de auteursrechtenvisie van de Commissie. Handhaving van online auteursrechten geschiedt voorshands door belanghebbende partijen zelf of door rechtspraak van het Europees Hof van Justitie en niet proactief door wetgeving van Commissie. Een belangrijke doelstelling van de Digital Single Market is het verbeteren van toegang tot online goederen en diensten voor de consument.

Read More

Het begrip consument in het Europees consumentenrecht

Onderzoek naar de omschrijving van het begrip consument in het Europese, Nederlandse, Duitse en Franse recht.

Consumentenrecht kan omschreven worden als het geheel van normen, regels en instrumenten die betrekking hebben op het waarborgen of vermeerderen van de bescherming van consumenten op de economische markt. In Nederland is het consumentenrecht in verschillende regelingen neergelegd. Wat opvalt, is dat de maatregelen ter bescherming van de consument op uiteenlopende wijze vorm hebben gekregen en dat de juridische grondslag ervan verschillend kan zijn. Daar komt nog eens bij dat consumentenbeschermende bepalingen dikwijls een Europeesrechtelijke oorsprong hebben.

In deze bijdrage staat de vraag centraal of de ontwikkeling van een eenduidige omschrijving van het begrip ‘consument’ van belang is voor de toekomst van het Europees consumentenrecht en zo ja, hoe die omschrijving dient te luiden.

Read More

Het verdienmodel van online muziekdiensten anno 2014

De wereld van online muziekservices is constant in beweging. Denk aan de beoogde overname van Beats Music door Apple, de nieuwe Youtube streaming service en Kim Dotcom’s Baboom. Dit artikel besteedt aandacht aan de wijze waarop inkomsten uit downloads en streaming anno 2014 worden verdeeld tussen music stores en artiesten.

1. Online muziekdiensten maken hoge kosten door het afsluiten van noodzakelijke licenties

Online muziekdiensten verdienen hun geld door inkomsten uit reclame, abonnementen, verkopen en sponsoring. Ze maken in de eerste jaren echter alleen maar verlies. Gedurende die periode blijven ze overeind door investeringen van derden. Online muziekdiensten hebben namelijk veel kosten omdat ze de rechten moeten verwerven van de muziek die ze willen streamen of verkopen. In Europa moeten ze daartoe overeenkomsten sluiten met (1) pan-Europese samenwerkingsverbanden tussen de major labels en collectieve beheersorganisaties (CBO’s zoals Buma/Stemra, Gema, Sacem en PRS for Music), (2) independent labels en artiesten alsook (3) de afzonderlijke CBO’s van de 27 lidstaten.

Read More

HvJ EU ‘Svensson’: Hyperlinken, framen en embedden van digitale content zonder toestemming rechthebbenden is (weer) toegestaan

Svensson vs Retriever

Het Europees Hof van Justitie heeft op 13 februari 2014 in de zaak Svensson vs Retriever bepaald dat een website zonder voorafgaande toestemming van auteursrechthebbenden kan hyperlinken naar auteursrechtelijk beschermde werken die op een andere website vrij beschikbaar zijn. Dit geldt ook voor framen, inline linken en (waarschijnlijk ook voor) embedden, waarbij de indruk kan worden gewekt dat de website waarop (de link naar) het werk zich bevindt de bronsite is. De wijze waarop wordt gelinkt is derhalve niet relevant voor de vraag naar de toelaatbaarheid ervan. Ook het type auteursrechtelijk beschermde content waarnaar wordt gelinkt is niet van belang voor de vraag of voorafgaande toestemming geboden is: deze kan bijvoorbeeld bestaan uit tekst, muziek, foto, tekening of video. Toestemming is wel nodig indien er sprake is van een ‘nieuw publiek’ in de zin van de Auteursrechtrichtlijn. 

Read More