Distributiecontracten, Online Verkoop en de Mededingingswet

Onze cliënten stellen ons regelmatig vragen over distributiecontracten, mededinging en online verkoop. Wat moet er eigenlijk allemaal in een distributieovereenkomst staan? Heb ik inkoopvoorwaarden nodig? Bestaat er zoiets als onbegrensde contractvrijheid? En hoe maak ik afspraken met mijn dealernetwerk, zonder dat consumentenrechten worden geschonden? Afspraken die eerlijke concurrentie en marktwerking eerbiedigen?

Wat moet er in een distributiecontract tussen producent en distributeur staan?

Fabrikant en dealer dienen juridisch valide afspraken te maken over de details van de distributie van producten. Die afspraken maken we schriftelijk, op papier dus, en leggen we neer in een distributieovereenkomst. De details zijn uiteraard afhankelijk van de branche, de industrie of de economische sector waarin producent, distributeur of wederverkoper werkzaam zijn, en van de omvang van hun marktaandeel. Ook is het van belang of verkoop aan de consument online in een webwinkel, of offline in een fysieke winkel plaatsvindt of beide.

Groothandel in consumentenelektronica, distributie en wederverkoop

Stel, een groothandel (danwel een fabrikant of producent) specialiseert zich in de verkoop van consumentenelektronica. Zij maakt daarbij gebruik van een distributieketen van door haar geselecteerde wederverkopers. Verkoop vindt plaats via de fysieke winkels van distributeurs, maar tevens online, via webshops. De groothandel is marktleider in het betreffende segment.

Contractvrijheid tussen partijen

Bij het maken van schriftelijke afspraken geldt het beginsel van contractvrijheid tussen partijen. Daarbij gaat het om de rechtsverhouding tussen partijen. Maar deze afspraken dienen natuurlijk ook fair te zijn richting derden, zoals consumenten en de concurrentie. Marktbederf dient te worden voorkomen. Indien er sprake is van een aanzienlijk marktaandeel, of een de facto monopolie, dan kunnen voorschriften uit dwingende Europese en Nederlandse wetgeving inzake mededinging, zoals artikel 101 VWEU en artikel 6 van de Mededingingswet (Mw), in de weg staan aan deze contractvrijheid. Een en ander is echter afhankelijk van alle omstandigheden van het geval.

Wat doet de Autoriteit Consument en Markt (ACM)?

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet er op toe dat consumentenbelangen worden beschermd, en dat bedrijven op een eerlijke manier met elkaar concurreren. De ACM biedt informatie aan ondernemers over het verkopen van producten en diensten aan consumenten, en richtsnoeren over concurrentie, marktwerking en eerlijke samenwerking tussen bedrijven. Denk aan gedragsregels omtrent prijsafspraken, kartelvorming, concurrentie met overheden, fusies, overnames en joint ventures, maar ook aan regels voor samenwerking tussen ondernemers op het gebied van duurzame innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De ACM heeft als missie om spelregels voor bedrijven en consumenten -waaronder ieders rechten en plichten- te geven en te handhaven op het gebied van concurrentie en marktwerking en als zodanig bij te dragen aan een gezonde economie.

Read More

Strategic partnership Slijpen Legal en Juridisch Advies Voor Bedrijven

Strategische samenwerking

Nichekantoor Slijpen Legal en rechtskundig adviesbureau Juridisch Advies Voor Bedrijven sluiten een strategic partnership. Met deze samenwerking beogen beide bedrijven een synergie-effect te creëren op het gebied van outsourcing, kennisoverdracht, marketing, online presence en innovatie. Doel van de strategische samenwerking is het bewerkstelligen van een lange termijn win-win situatie.

Multidisciplinaire aanpak: kruisbestuiving van disciplines

De kruisbestuiving van disciplines die Slijpen Legal en Juridisch Advies Voor Bedrijven voor ogen hebben biedt kansen voor groei. Wij hebben een partnership gerealiseerd waarbij het cliëntenspectrum van de beide kantoren in combinatie met de juridische specialisaties elkaar complementeren en versterken. Waarbij het geheel meer is dan de som van de delen.

Read More

Beëindiging van een Europees Economisch Samenwerkingsverband (EESV)

EESV beëindigen

Het beëindigen van een Europees Economisch Samenwerkingsverband (EESV) is, evenals de beoefening van het muziekrecht, een tamelijk exotische aangelegenheid. Daarnaast is de juridische ontmanteling van een EESV tamelijk complex. Hieronder in vogelvlucht het te volgen stappenplan, naar de huidige wettelijke stand van zaken en in lijn met het beleid van de Kamer van Koophandel (anno 2015).

1. Kenmerken EESV

Het Europees Economisch Samenwerkingsverband is een in 1985 geïntroduceerde communautaire rechtsvorm. Deze rechtsvorm is erop gericht om als soortgelijke Europese bedrijven of beroepsbeoefenaars gezamenlijk activiteiten te ontplooien. Het doel van dit Europese samenwerkingsverband is de economische werkzaamheid van zijn leden te vergemakkelijken of te ontwikkelen door het samenbrengen van middelen, bedrijfsactiviteiten en vakkennis. Een EESV heeft binnen de Europese Unie - en daarmee ook in Nederland - rechtspersoonlijkheid.

Read More

Sociale Media op de Werkvloer: Do’s en dont’s voor Werkgevers

Social media op het werk: Help, mijn werknemer whatsappt!

Als werkgever zult u er steeds vaker mee worden geconfronteerd: whatsappende, facebookende, twitterende en linkedIn-ende werknemers. Uit de rechtspraak van de laatste paar jaren blijkt dat de rechter zich in toenemende mate moet buigen over arbeidszaken waarin sociale media een rol spelen. Ook voor u als werkgever is het van belang dat u goed op de hoogte bent van de spelregels over het gebruik van sociale media op de werkvloer en de invloed die dit kan hebben op de arbeidsverhoudingen.

Kan een werknemer zich bijvoorbeeld ziek melden via Whatsapp? Wat te denken over het aangaan van LinkedIn-contacten met zakelijk partners van de werkgever? Hoe zit het met werkgerelateerde uitlatingen op Facebook en Twitter? Is een via Whatsapp verleend of genomen ontslag rechtsgeldig? Kortom: wat mag u op dit gebied van uw werknemers verlangen en wat mogen zij op hun beurt van u verwachten?

We zetten de belangrijkste zaken daarom voor u op een rij aan de hand van enkele recente uitspraken.

Read More

Belangrijke wettelijke wijzigingen per 1 juli 2014

Hieronder een aantal belangrijke wijzigingen in wetgeving ingaande op 01-07-2014.

Advocaten die de belangen behartigen van slachtoffers (dan wel hun nabestaanden) van ernstige zeden- en geweldsmisdrijven dienen naast de driejarige Beroepsopleiding Advocaten vanaf 1 juli een verplichte basisopleiding slachtofferadvocatuur te volgen. In deze basisopleiding komen zowel de civielrechtelijke als de strafrechtelijke aspecten van bijstand aan deze groep slachtoffers aan bod.

Read More