Art 13 EU Copyright Reform: to Big Brother or not to Big Brother

Interview in NRC Handelsblad over art. 13 van de EU Copyright Reform

Ons kantoor MusicaJuridica adviseerde het Europees Parlement over het nieuwe Copyrightpakket en de Digital Single Market. Het Commissievoorstel dreigt uit te monden in een onwerkbaar compromis, met onzekere implicaties voor de stakeholders.

Dat komt doordat de drie doelstellingen ervan in de huidige marktconstellatie niet goed verenigbaar zijn, te weten toegang tot legale content voor consumenten (1), een innovatievriendelijk klimaat voor startups (2) en handhaving van auteursrechten (3). Het Hof van Justitie EU zal het ons na invoering en implementatie allemaal mogen uitleggen.

To Big Brother or not to Big Brother…

Een vruchtbaar ondernemersklimaat creëren met voldoende ruimte voor technologische vernieuwing is ons inziens op de lange termijn óók gunstig voor auteursrechthebbenden. Zeker in combinatie met een evenwichtig (=eerlijk) vergoedingsmechanisme (zoals ACS) waardoor de value gap wordt gedicht.

Voor het onderscheppen van user uploaded content met een CRT-systeem geldt: mogelijk in strijd met elementaire grondrechten waaronder privacy en vrijheid van meningsuiting. En duur. To Big Brother or not to Big Brother…

Read More

Het begrip consument in het Europees consumentenrecht

Onderzoek naar de omschrijving van het begrip consument in het Europese, Nederlandse, Duitse en Franse recht.

Consumentenrecht kan omschreven worden als het geheel van normen, regels en instrumenten die betrekking hebben op het waarborgen of vermeerderen van de bescherming van consumenten op de economische markt. In Nederland is het consumentenrecht in verschillende regelingen neergelegd. Wat opvalt, is dat de maatregelen ter bescherming van de consument op uiteenlopende wijze vorm hebben gekregen en dat de juridische grondslag ervan verschillend kan zijn. Daar komt nog eens bij dat consumentenbeschermende bepalingen dikwijls een Europeesrechtelijke oorsprong hebben.

In deze bijdrage staat de vraag centraal of de ontwikkeling van een eenduidige omschrijving van het begrip ‘consument’ van belang is voor de toekomst van het Europees consumentenrecht en zo ja, hoe die omschrijving dient te luiden.

Read More